1
|
Usaha manusia menyesuaikan kehidupan
mereka dengan alam sekeliling telah
membawa kepada proses pembentukan tamadun
|
(a)
|
Apakah maksud tamadun menurut pandangan
sarjana di bawah ?
|
(i)
|
Sarjana Barat
|
..............................................................................................................................................
|
[1 markah]
|
(ii)
|
Sarjana Islam
|
..............................................................................................................................................
|
[1 markah]
|
(b)
|
Apakah ciri-ciri yang membawa kepada
proses kehidupan bertamadun ?
|
..............................................................................................................................................
|
.......................................................................................................................................................
|
………………………………………………………………………………………………………………………………….................
|
[2 markah]
|
(c)
|
Gambar 1 menunjukkan proses pembentukan
Tamadun Hwang Ho
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
Gambar 1
|

Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda,mengapakah kemunculan Tamadun Hwang Ho dikatakan adalah sangat istimewa
dan berbeza berbanding dengan tamadun lain ?
|
.............................................................................................................................................
|
...........................................................................................................................................
![]()
............................................................................................................................................
[1 markah]
|
![]() |
(d)
|
(3)
|
Berdasarkan pengetahuan anda, mengapakah
masyarakat Mesopotamia
berjaya mencipta roda ?
|
1249/2
|
..............................................................................................................................
|
..............................................................................................................................
[2
markah]
|
(e)
|
Pada pandangan anda, apakah yang perlu
dilakukan oleh rakyat Malaysia
untuk meningkatkan ketamadunan bangsa dan
negara ?
|
..............................................................................................................................
|
.......................................................................................................................................
|
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
|
…………………………………………………………………………………..
[3 markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
2
|
(4)
|
1249/2
|
Zaman Jahiliah dianggap sebagai zaman
kegelapan kerana kehidupan masyarakatnya
yang kucar-kacir. Ciri kehidupan Zaman
Jahiliah terus menjadi amalan dalam
masyarakat hari ini.
|
(a)
|
Berikan dua ciri jahiliah yang
menjadi amalan kehidupan masyarakat hari ini.
|
(i)
|
(ii)
|
…………………………………………………………………………..........
|
………………………………………………………………………………..
[2 markah]
|
(b)
|
Mengapakah amalan tersebut masih berlaku
dalam masyarakat ?
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[3 markah]
|
(c)
|
Bagaimanakah kita boleh hapuskan amalan
tersebut.
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
(d)
|
Sistem Kabilah yang diamalkan oleh
masyarakat Arab Jahiliah boleh
menyuburkan semangat asabiyah.
|
Apakah yang anda faham tentang semangat asabiyah ?
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[1
markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
(e)
|
(5)
|
Semangat asabiyah mendatangkan kesan
buruk dalam masyarakat.
|
Kemukakan hujah yang menyokong pendirian
anda.
|
1249/2
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
3
|
(6)
|
1249/2
|
Rajah 1 menunjukkan faktor imperialisme Barat di
Asia Tenggara.
|
Keistimewaan
Asia Tenggara
|
Imperialisme
|
Slogan Menyebarkan
Tamadun
|
.
|
Rajah 1
|
(a)
|
Apakah maksud imperialisme ?
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[2
markah]
|
(b)
|
Sejauhmanakah keistimewaan Asia Tenggara
mendorong kuasa Barat
menjalankan dasar imperialismenya di
rantau tersebut ?
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[3 markah]
|
Slogan “Tugas Menyebarkan Tamadun” dan
“Beban Orang Putih” telah
digunakan oleh kuasa Barat sebagai alasan
untuk menjayakan muslihat mereka.
|
Apakah muslihat tersebut ?
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[2 markah]
|
(c)
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
(d)
|
(7)
|
1249/2
|
Penjajahan banyak mendatangkan kesan buruk
kepada negara dan masyarakat di
Asia Tenggara.
|
Buktikan kebenaran pernyataan tersebut.
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………………
[3
markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
4
|
(8)
|
1249/2
|
Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang
dipertanggungjawabkan mengambil alih
pentadbiran negara telah menubuhkan Majlis
Perundingan Negara (MPN) untuk
membincangkan dan menilai isu perpaduan
negara
|
(a)
|
Apakah matlamat kerajaan membentuk Rukun
Negara ?
|
..............................................................................................................................
|
..............................................................................................................................
|
…………………………………………………………………………………..
[2 markah]
|
(b)
|
Prinsip Rukun Negara menunjukkan bahawa
kepercayaan kepada Tuhan
merupakan pegangan paling utama rakyat
Malaysia.
Pada pendapat anda, apakah yang akan
berlaku sekiranya rakyat Malaysia
tidak mengamalkan prinsip berkenaan ?
|
..............................................................................................................................
|
..............................................................................................................................
|
…………………………………………………………………………………..
[2 markah]
|
(c)
|
Apakah nilai yang perlu dihayati melalui
prinsip Rukun Negara yang kedua ?
|
………………………………………………………………………………….
|
………………………………………………………………………………….
|
………………………………………………………………………………….
[2 markah]
|
(d)
|
Sebagai seorang pelajar, bagaimanakah anda
dapat mengamalkan prinsip-
prinsip Rukun Negara dalam kehidupan
seharian ?
|
…………………………………………………………………………………
|
…………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………….
[2
markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
(9)
|
1249/2
|
(e)
|
Pengamalan Rukun Negara mampu memupuk
perpaduan dalam kalangan
masyarakat di Malaysia.
Berikan hujah anda untuk menyokong
pernyataan tersebut
|
…………………………………………………………………………………
|
…………………………………………………………………………………
|
………………………………………………………………………………….
[2 markah]
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
(10)
|
Bahagian B
[60 markah]
|
Jawab tiga soalan.
|
1249/2
|
5
|
Maklumat di bawah berkaitan dengan aspek
peningkatan yang berlaku dalam tamadun
dunia.
|
Tamadun
|
Tamadun India
|
Tamadun China
|
Aspek Peningkatan Tamadun
|
Kemajuan dalam perdagangan antarabangsa
|
Kemajuan dalam teknologi pertanian
|
Jadual 1
|
(a)
|
Terangkan faktor yang mendorong kepesatan
bidang perdagangan di
India pada abad ke-3 Sebelum Masihi.
|
[6 markah]
|
(b)
|
Tumpuan terhadap bidang perdagangan
antarabangsa dapat membantu
mewujudkan masyarakat berpendapatan tinggi
di negara kita.
|
Berikan komen anda.
|
[4 markah]
|
(c)
|
(i)
|
Bagaimanakah masyarakat dunia pada hari
ini memanfaatkan teknologi
pertanian pada zaman tamadun awal di China
?
[4 markah]
|
Apakah strategi yang perlu dilaksanakan
sekiranya kita mahu menjadikan
pertanian sebagai satu bidang perniagaan ?
|
[6 markah]
|
(ii)
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
6
|
(11)
|
1249/2
|
Kerajaan Turki Uthmaniyah telah bermula
pada sekitar awal abad abad ke-14 dan
berakhir pada awal abad ke-20.
|
(a)
|
Jelaskan sejarah pembentukan kerajaan
Turki Uthmaniyah
|
[4 markah]
|
(b)
|
Nyatakan sumbangan kerajaan Turki
Uthmaniyah dalam bidang politik
[4 markah]
|
(i)
|
Jelaskan iktibar yang diperolehi daripada
kejayaan kerajaan Turki
Uthmaniyah untuk kegemilangan negara dan
bangsa Malaysia
[6 markah]
|
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,
apakah sifat-sifat kepimpinan
|
kerajaan Turki Uthmaniyah yang boleh
dicontohi oleh kepimpinan
|
negara kita ?
|
[6 markah]
|
(c)
|
(ii)
|
7
|
Jadual 1 menunjukkan sistem pendidikan masyarakat
Melayu tradisional di
Tanah Melayu yang menerima pengaruh Islam
sekitar abad ke-15 Masihi.
|
Jenis Pendidikan
|
Pendidikan tidak formal
|
Pendidikan formal
|
Institusi
|
Keluarga
|
Pondok
|
Jadual 1
|
(a)
|
Terangkan cara masyarakat Melayu
tradisional menerapkan nilai moral kepada
anak-anak melalui pendidikan tidak formal.
|
[6 markah]
|
(b)
|
Pada pandangan anda, mengapakah masyarakat
Melayu tradisional sangat
menitikberatkan nilai moral dalam
kehidupan mereka ?
[4 markah]
|
(i)
|
Pendidikan berasaskan sistem pondok kurang
mendapat sambutan
masyarakat kerana pelaksanaannya yang
tidak sistematik.
|
Berikan penjelasan anda.
|
[6 markah]
|
(ii)
|
Apakah usaha yang boleh dilakukan untuk
memajukan sistem pondok agar
sejajar dengan sistem pendidikan masa kini
?
[4 markah]
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
Aspek Pendidikan
|
Menerapkan nilai moral
|
Menekankan ilmu agama
|
(c)
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
![]() |
8
|
(12)
|
Jadual 2 keluasan kawasan tanaman getah di
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
(dalam ekar)
|
Negeri
|
1905
|
1906
|
Tahun
|
1907
|
1908
|
1909
|
1249/2
|
Perak
|
Selangor
|
Negeri Sembilan
|
Pahang
|
11 934
|
25 758
|
5 718
|
15
|
29 612
|
44 821
|
10 663
|
483
|
46 167
|
61 552
|
17 656
|
860
|
56 706
|
82 246
|
27 305
|
1791
|
68 278
|
93 953
|
31 945
|
2877
|
Jadual 2
|
(a)
|
Berdasarkan jadual di atas mengapakah
berlakunya peningkatan penanaman
getah di negeri-negeri tersebut pada awal
abad ke 20
[6 markah]
|
Terangkan tindakan kerajaan British untuk
menyekat penglibatan orang
Melayu dalam penanaman getah di Tanah
Melayu pada awal abad ke 20.
[6 markah]
|
i.
|
Pada pendapat anda apakah cabaran yang
dihadapi oleh industri getah
di negara kita pada hari ini.
[4 markah]
|
Sebagai seorang pemimpin bagaimanakah anda
dapat melindungi hasil
kekayaan negara daripada dieksploitasi
oleh kuasa asing.
|
[4 markah]
|
(b)
|
(c)
|
ii.
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
9
|
(13)
|
1249/2
|
Gambar di bawah menunjukkan tokoh yang
terlibat dalam membina negara Jerman
dan Itali.
|
Jerman
|
Itali
|
Otto Eduard
von Bismarck
|
Count Camillo Benso
de Cavour
|
(a)
|
Bagaimanakah tokoh tersebut berjaya
menyatukan negara bangsa masing-
masing ?
|
[6 markah]
|
(b)
|
Mengapakah pembentukan kerajaan Islam
Madinah oleh Nabi Muhammad
S.A.W. berbeza dengan cara pembentukan
negara bangsa di Eropah
[4 markah ]
|
i.
|
Jelaskan konsep bangsa Malaysia .
|
[4 markah ]
|
ii.
|
Sebagai warganegara bagaimanakah anda
menzahirkan diri sebagai
bangsa Malaysia yang sejati.
[6 markah]
|
(c).
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
10
|
(14)
|
Jadual di bawah merujuk kepada usaha ke
arah menjayakan kemerdekaan Tanah
Melayu.
|
Tarikh
|
Mac 1956
|
15.8.1957
|
17.8.1957
|
Suruhanjaya Reid
|
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957
|
Perlembagaan Kemerdekaan 1957
|
Peristiwa
|
1249/2
|
(a)
|
Sejauhmanakah Suruhanjaya Reid terlibat
dalam merealisasikan Perlembagaan
Kemerdekaan Tanah Melayu 1957.
|
[6 markah]
|
(b)
|
Apakah Persetujuan yang dicapai dalam
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
1957 antara Raja-Raja Melayu dengan
British.
|
[4 markah]
|
(c)
|
i
|
Pada pendapat anda mengapakah pentingnya
Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu 1957 kepada penerusan
pembinaan negara dan bangsa
yang kukuh dan sistematik.
[4 markah ]
|
Kemerdekan Persekutuan Tanah Melayu pada
31Ogos 1957 adalah
kerana kewibawaan dan kebijaksaaan pemimpin
yang ada pada masa
itu.
Dengan merujuk kepada pemimpin tertentu
buktikan kebenaran
pernyataan tersebut.
[6 markah]
|
ii.
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
![]() |
11
|
(15)
|
1249/2
|
Dasar luar Malaysia bersifat dinamik dan
sentiasa berkembang dengan mengambil
kira pertukaran kepimpinan serta keadaan
politik dan ekonomi global yang sering
mengalami perubahan
|
(a)
|
Jelaskan faktor-faktor yang menentukan
corak dan arah dasar luar negara kita
[6 markah]
|
(b)
|
Huraikan sumbangan Malaysia dalam ASEAN
|
[4 markah]
|
(c)
|
(i)
|
Pada pandangan anda, bagaimanakah cara
untuk menjadikan ASEAN
sebagai sebuah pertubuhan serantau yang
berjaya dari sudut ekonomi ?
[4 markah]
|
Dasar luar yang diamalkan sejak negara
merdeka hingga kini telah
berjaya meletakkan nama Malaysia sebagai
sebuah negara yang
dihormati.
Buktikan.
[6 markah]
|
(ii)
|
KERTAS SOALAN TAMAT
|
Percubaan SPM SMJK Chung Hwa 2016
|
[Lihat Sebelah
SULIT
|
沒有留言:
發佈留言